Ga naar inhoud

Foto

Bienvenue chez les ch'tis

14 replies to this topic

#1 firestormV2

firestormV2

Acteur

• Members
  • 389 Posts:

Gepost 23 juni 2008 - 21:01

Philippe Abrams (Kad Merad) is postbediende in het zonnige en zuidelijke Salon-de-Provence. Om aan de grieven van zijn wispelturige vrouw Julie (Zoé Félix) te voldoen tracht hij op enigszins onorthodoxe wijze een overplaatsing te forceren naar de nog zonnigere en zuidelijkere Côte d’Azur. Philippe verkrijgt zijn overplaatsing, maar niet bepaald naar de gewenste streek. Met lood in de schoenen en een jas die stevig wat vrieskou aankan verhuist hij zonder vrouw een zoonlief naar Bergues in Frans-Vlaanderen waar hij zich verwacht aan permanente vriestemperaturen en ongeciviliseerde, alcoholverslaafde armoezaaiers. Al snel moet Philippe zijn scepticisme overboord gooien wanneer hij een hechte vriendschap opbouwt met de plaatselijke bewoners die zichzelf trots Ch’tis noemen.

We zullen maar gelijk met het slechte nieuws beginnen: Bienvenue chez les Ch’tis is zeker geen perfecte film. Het scenario van Dany Boon (tevens regisseur en medehoofdrolspeler) doet af en toe wenkbrauwen fronsen. Zo voelt de ingeweken postdirecteur zich toch al wel erg snel thuis in zijn nieuwe omgeving. De film verzandt soms iets te veel in typische Franse burleske humor en na een tijd doemde er ook een déjà-vu gevoel op wanneer er nog maar eens gelachen wordt met het Ch’ti-dialect dat klinkt alsof de spreker een hete aardappel in zijn mond heeft. Bovendien betogen vele mensen uit de streek rond Sint-Winoksbergen (Bergues) dat de film de Frans-Vlaamse cultuur verwart met de ‘modieuze’ Ch’ti-cultuur uit Picardië. Maar ach, laat ons geen Wilderse kniesoor zijn, want uiteindelijk is dit simpelweg een vertederend en bij wijlen erg amusant en gemoedelijk filmpje. En laat ons eerlijk zijn: Een Franse film die onze Vlaamse frietkotcultuur verheerlijkt, moét gewoon gekoesterd worden. (bron: kutsite)

Gewoon zien, lekker ontspannen, lachen en als je dan even in Noord-Frankrijk bent, Bergues ook eens bezoeken.
3 seizoenen Desperate housewives
Bienvenue chez les ch'tis en Highlander the source.
Met vertaalpensioen.
Nieuwe hobby: Pools leren.

#2 Van Duinkerke

Van Duinkerke

Snoersleper

• Members
  • 4 Posts:

Gepost 29 juni 2008 - 14:13

Deze film is een ramp voor de Frans-Vlaamse cultuur die heel kwetsbaar is.

Er is een proces van CH'TImisatie van de hele regio Nord Pas de Calais. En de film van Dany Boon heeft dit proces versneld.

De Franse Westhoek (tussen de Leie en de Noordzee) is te klein (1/8 van de regio).

De Frans-Vlamingen houden van hun regionale cultuur.
Er is een forum in het Nederlands over dit onderwerp (met name) :
FRANS VLAANDEREN IN HET NEDERLANDS.

Kijk naar : http://fvlinhetneder....com/portal.htm

#3 firestormV2

firestormV2

Acteur

• Members
  • 389 Posts:

Gepost 29 juni 2008 - 22:36

Ik heb een appartement in Bray-dunes wat welgeteld 17 km van Bergues is. In mijn blok wonen nog 100 andere Noord-Fransen. Geen enkele heeft problemen met de film. Jij wel?
Met vertaalpensioen.

#4 Van Duinkerke

Van Duinkerke

Snoersleper

• Members
  • 4 Posts:

Gepost 04 juli 2008 - 16:48

QUOTE (firestormV2 @ Jun 29 2008, 23:36) <{POST_SNAPBACK}>
Ik heb een appartement in Bray-dunes wat welgeteld 17 km van Bergues is. In mijn blok wonen nog 100 andere Noord-Fransen. Geen enkele heeft problemen met de film. Jij wel?

Ten eerste, het spijt me voor mijn Nederlands, het Frans is mijn moedertaal…

Dit filmpje is slecht, zwaar, leeg, belachelijk en vals. Ik hou van de ‘films d’auteurs’ zoals ‘Quand la mer monte’ een Belgische film van Gilles Porte met Yolande Moreau en Wim Willaert.
Deze film - ook gedraaid in de Franse Westhoek – is subtiel, intelligent, grappig, anti commerciële, enz…het tegendeel van ‘Bienvenue chez les ploucs’.
TF1 (zoals VTM) heeft niet dit ding gesteund toevallig…

In het huidige anti intellectuele klimaat neem ik een risico…
Bekritiseren een film die miljoenen mensen leuk vinden (…)

U moet begrijpen dat de Frans-Vlaamse cultuur zal helemaal verdwijnen.
Mijn grote ouders spraken alleen maar het West-Vlaams toen ze waren kinderen. Mijn vader sprake het Vlaams…
Maar er is een proces van chtimisatie van de hele regio Nord Pas de Calais.
De Franse Westhoek is te klein, dus bestaat niet.
Het betreft 1/10 van de regio Nord Pas de Calais (of Franse Nederlanden).
De verschillende locale variante van het picardisch - of ch’ti – werden gesproken overaal in de regio, behalve in de ‘Vlaamse sprekende Vlaanderen’ of Franse-Westhoek.

Er is een uitdrukkelijk bevel van de medias (vooral La Voix du Nord) : “allemaal ch’tis in het Noorden van Franfrijk.”
Pardon ? Zijn er ook Frans-Vlamingen ? Nee, het is te ingewikkeld. De Fransen zullen niet begrijpen.
En regionale cultuur van Frankrijk zal waarschijnlijk verdwijnen in een zee van gelach!

Het is ongelofelijk, surrealistisch...

Die film is het tegendeel van de authenticiteit, het is eigenlijk een teken van de globalisatie, ook wat betreft de regionale culturen.

Twee regionale culturen in het Noorden van Frankrijk ? Te ingewikkeld !
Een regio = een regionale cultuur.
De boodschap - en de business - is dus meer efficient...

Deze film is een neutronenbom voor de Vlaamse cultuur, het zal generaties duren om deze schade te herstellen.
D.Boon is als een olifant een porseleinenkast ingewandeld voor dat hij er werkelijk zelf was.
De brokken opruimen wordt een hels karwei.

Weet U meneer Boon men kan enorme schade bezorgen met goede intenties (zoals met een kärcher een cultuur aanvallen)

#5 Seb_FVL

Seb_FVL

Snoersleper

• Trial
  • 1 Posts:

Gepost 06 juli 2008 - 12:17

Ze zien het probleem niet omdat ze van het zuiden van het noorden komen. Dat is in feit hun cultuur die bij ons geclaimd wordt. Door deze film wordt het geclaimd dat hun cultuur onze cultuur is. We zijn zeker niet de enige dat het probleem zien.
kijk maar de linken die hieronder staan.

http://fvlinhetneder...-boon-t5-15.htm

http://freepdfhostin.../1369d69497.pdf

Bovendien is het ch'ti een latijnse taal tenzij dat het Frans-Vlaams een tweeling van het West Vlaams is.

Kijk maar hier:

http://www.anvt.org

http://grammaire.flamande.free.fr/

We zijn vlamingen en geen ch'tis. Ch'ti is onze cultuur niet !!!!!

Ik hoop dat je met deze elementen zal verstaan wat het probleem is.

#6 firestormV2

firestormV2

Acteur

• Members
  • 389 Posts:

Gepost 11 augustus 2008 - 11:43

Raar, ik kom er bijna elke week en heb er tot nu toe maar 2 mensen ontmoet die Vlaams spreken.

Met vertaalpensioen.

#7 Van Duinkerke

Van Duinkerke

Snoersleper

• Members
  • 4 Posts:

Gepost 10 september 2008 - 15:15

QUOTE (firestormV2 @ Aug 11 2008, 12:43) <{POST_SNAPBACK}>
Raar, ik kom er bijna elke week en heb er tot nu toe maar 2 mensen ontmoet die Vlaams spreken.

Want U bent niet leergierig.

Het is toch de culturele achtergrond van het arrondissement van Duinkerke.

#8 relentless

relentless

Oscar Winnaar

• Members
  • 1020 Posts:

Gepost 10 september 2008 - 16:31

Mensen, discussiëren over de film en zijn achtergrond mag, maar laat het alstublieft niet uit de hand lopen. We hebben allemaal onze eigen cultuur en waarden. Ikzelf ken de situatie daar in Frankrijk niet, maar laten we respect hebben voor elkaars mening, zonder dat het hier verkeerd zou gaan aflopen.
I'm a crazy subtitler! How about you? Bringing you quality retail synchronized scene release subtitles since 2006!
Vanaf nu zijn mijn retailsubs te vinden op www.nlondertitels.com . Dé site voor de betere retailsubs.

#9 kimerik

kimerik

Film Regisseur

• Members
  • 2375 Posts:

Gepost 14 september 2008 - 19:10

QUOTE (Seb_FVL @ Jul 6 2008, 13:17) <{POST_SNAPBACK}>

Ze zien het probleem niet omdat ze van het zuiden van het noorden komen. Dat is in feit hun cultuur die bij ons geclaimd wordt. Door deze film wordt het geclaimd dat hun cultuur onze cultuur is. We zijn zeker niet de enige dat het probleem zien.
kijk maar de linken die hieronder staan.

http://fvlinhetneder...-boon-t5-15.htm

http://freepdfhostin.../1369d69497.pdf

Bovendien is het ch'ti een latijnse taal tenzij dat het Frans-Vlaams een tweeling van het West Vlaams is.

Kijk maar hier:

http://www.anvt.org

http://grammaire.flamande.free.fr/

We zijn vlamingen en geen ch'tis. Ch'ti is onze cultuur niet !!!!!

Ik hoop dat je met deze elementen zal verstaan wat het probleem is.

Ze zien het probleem niet omdat ze van het zuiden van het noorden komen.
Van waar komen ze nu eigenlijk?

Docker from The Port of Antwerp.
Support you're local ..
Harley DavidSon of a bitch.

#10 Van Duinkerke

Van Duinkerke

Snoersleper

• Members
  • 4 Posts:

Gepost 04 oktober 2008 - 13:47

Ze komen uit het zuid van de Leie.

We hebben eigenlijk in Noord Frankrijk de verlenging van jullie taalgrens...

Bij ons (in Frankrijk) is het vandaag verschillend want we spreken allemaal het Frans (plus de regionale talen: het Frans-Vlaams of het Picardisch).

Maar het is toch de historische taalgrens.

Ten noorden van de Leie zijn we in de Franse Westhoek (Hazebroek, Belle, Kassel, Sint-winoksbergen, Bray-Dunes). De regionale taal is het Frans-Vlaams.

Ten zuiden van de Leie zijn we in Romaans Vlaanderen (Rijsel, Dowaai) en dan Franse Hegenouwen (Valenciennes). De regionale taal is het Picardisch.

#11 Dhersin

Dhersin

Snoersleper

• Trial
  • 1 Posts:

Gepost 27 oktober 2008 - 21:47

Ik heb geprobeerd de film uit een neutraal standpunt te bekijken, los van alle commentaren die ik erover had gehoord in de afgelopen maanden.
Ik beken dat ik helemaal geen fan ben van Dany Boon.

Verdict : een tragedie, een waardeloos product, de onwaardigste der films op TF1.
De ultieme leegte, lomp, zeer lomp.
Bekrompen humor tegenover mindervaliden, kindermishandelaars, drankverslaafden, een overbodige drijfveer in het filmbegin.
Geen twijfel , Frankrijk verveelt zich dat doet pijn.

De acteurs zijn archislecht, een mager scenario én kompleet onsamenhangend, een overzicht van een onbeschreven platheid.

Het doet regelmatig denken aan het geluid van een aankondiging uit de regio Nord Pas de Calais.
Dany Boon zoekt de lach op doch hij bootst vooral de zwakzinnigheid na, dit vertelt veel over diegenen die zijn film grappig vinden.

Voor mij is het succes van deze film volkomen onbegrijpelijk.
De lovende kritieken van de kijkers en van de pers maken me sprakeloos.
Het verzachtende effect (iedereen spreekt ch'ti in Frankrijk) maakt me neerslachtig.

Het enige lichtpunt die ik van de film vond en echt begreep, als kijker van TF1, en die voor Sarkozy heeft gestemd, is echt zwaar ontgoocheld over de voldoening tegenover de subculturen in dit genre.

Arm Frankrijk!

#12 firestormV2

firestormV2

Acteur

• Members
  • 389 Posts:

Gepost 05 november 2008 - 23:18

QUOTE (Dhersin @ Oct 27 2008, 21:47) <{POST_SNAPBACK}>
Ik heb geprobeerd de film uit een neutraal standpunt te bekijken, los van alle commentaren die ik erover had gehoord in de afgelopen maanden.
Ik beken dat ik helemaal geen fan ben van Dany Boon.

Verdict : een tragedie, een waardeloos product, de onwaardigste der films op TF1.
De ultieme leegte, lomp, zeer lomp.
Bekrompen humor tegenover mindervaliden, kindermishandelaars, drankverslaafden, een overbodige drijfveer in het filmbegin.
Geen twijfel , Frankrijk verveelt zich dat doet pijn.

De acteurs zijn archislecht, een mager scenario én kompleet onsamenhangend, een overzicht van een onbeschreven platheid.

Het doet regelmatig denken aan het geluid van een aankondiging uit de regio Nord Pas de Calais.
Dany Boon zoekt de lach op doch hij bootst vooral de zwakzinnigheid na, dit vertelt veel over diegenen die zijn film grappig vinden.

Voor mij is het succes van deze film volkomen onbegrijpelijk.
De lovende kritieken van de kijkers en van de pers maken me sprakeloos.
Het verzachtende effect (iedereen spreekt ch'ti in Frankrijk) maakt me neerslachtig.

Het enige lichtpunt die ik van de film vond en echt begreep, als kijker van TF1, en die voor Sarkozy heeft gestemd, is echt zwaar ontgoocheld over de voldoening tegenover de subculturen in dit genre.

Arm Frankrijk!

Het lijkt mij raar dat er zoveel mensen op dit forum zich registreren enkel en alleen om kritiek te geven op deze film. Het lijkt mij dan ook dat u geen neutrale kijker bent en ook één van hen is die googlelen naar alles wat over deze film gaat en op elk forum hun negatieve kritiek spuien. Dit is echt niet aan ons besteed. Wij komen toch ook uw forums niet lastig vallen met commentaar op wat dan ook.

Ik heb deze film vertaald en tijdens het vertalen heb ik heel goed gelachen en daar gaat het me om. En ook de mensen die deze film bekijken willen lachen. Dat u de film komt afbreken in de hoop dat niemand er dan ook daadwerkelijk nog zal naar kijken, vind ik persoonlijk heel zielig.
Met vertaalpensioen.

#13 myrmidon.pl

myrmidon.pl

Snoersleper

• Members
  • 3 Posts:

Gepost 14 december 2008 - 14:40

Super film, heb goed gelachen. Men moet verschillen kunnen aan de kant zetten, en deze film is hier een super voorbeeld van.

#14 Cadish

Cadish

Snoersleper

• Members
  • 2 Posts:

Gepost 28 augustus 2009 - 20:22

Was er eerst wat sceptisch tegenover, maar had (gelukkig) volledig ongelijk!

#15 scorpio7

scorpio7

Film Producent

• Banned
  • 4499 Posts:

Gepost 01 september 2009 - 13:38

Het commentaar op deze film is nog lachwekkender dan de film zelf.
Als we elke film op deze manier gaan bekritiseren zijn we nog wel even bezig,
Gaan we nu elke western waarin er een paar indianen afgeknald worden bekijken vanuit het standpunt van de bijna verdwenen indiaanse cultuur,
elke horrorfilm vanuit het standpunt van de slachtoffers van sadisten,moordenaars ed..
Mensen toch, bijna geen enkele FILM is geschiedkundig juist anders zou het eerder een documentaire zijn.

Ik vond de film in elk geval een leuke komedie, meer moet dat niet zijn...

"Het leven is een droom en wij zijn allen slaapwandelaars."

ondertitel-1255796290-U27351.png

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers