Ga naar inhoud

Foto

hoe surround sound hebben?

11 replies to this topic

#1 djemz

djemz

Decorbouwer

• Members
  • 38 Posts:

Gepost 04 september 2009 - 19:39

eens een vraagje,

ik heb dus vlc player waarmee ik mijn films bekijk op tv, het geluid is via mijn pc koptelefoonuitgang naar de aux1 op mijn home cinema set aangesloten. met een gewone audio kabel.. Het geluid is altijd in stereo, ik vraag me af of je op de een of andere manier surround sound kunt hebben op die manier of op een andere manier.. Ik heb het dan niet op films die met een cam opgenomen zijn, maar over dvd rips.

alvast bedankt voor de antwoorden

#2 Tufkap

Tufkap

Film Producent

• Members
  • 2592 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 09:09

je kan geen écht surround hebben met maar 2 speakers. Ook al zijn er verschillende merken die het "beweren" dat ze surround geven met 2 speakers is dat niet echt juist.

Dus zolang je met 2 speakers zit is dat het 1ste probleem.

Wat je bv wel kan doen is bv een oud paar computerspeakers achter je plaatsen en die dan in het juist gaatje (back speakers of zo, vaak is dat de zwarte connector) van je geluidskaart steken. Dan heb je toch al 4 speakers en heb je al een soort van surround. Hoe je dat dan verder in vlc moet instellen weet ik niet.

Kijk in de WIPv2.0 sectie en voorkom dubbel werk

#3 djemz

djemz

Decorbouwer

• Members
  • 38 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 12:59

QUOTE (Tufkap @ Sep 5 2009, 10:09) <{POST_SNAPBACK}>
je kan geen écht surround hebben met maar 2 speakers. Ook al zijn er verschillende merken die het "beweren" dat ze surround geven met 2 speakers is dat niet echt juist.

Dus zolang je met 2 speakers zit is dat het 1ste probleem.

Wat je bv wel kan doen is bv een oud paar computerspeakers achter je plaatsen en die dan in het juist gaatje (back speakers of zo, vaak is dat de zwarte connector) van je geluidskaart steken. Dan heb je toch al 4 speakers en heb je al een soort van surround. Hoe je dat dan verder in vlc moet instellen weet ik niet.

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt: ik heb een surround set met 5 speakers (3 vooraan en 2 achteraan) en een woofer. Het is een dvd home cinema set, dus niet een surround set voor de pc.. Ik sluit mijn pc aan op de dvd speler aan de aux ingang, maar het zijn enkel 2 van de boxen vooraan waar er geluid door komt.

Maar volgens mij heb ik een optische kabel nodig hiervoor, maar bestaat zo een kabel dat er langs de ene kant koptelefoonaansluiting is en aan de andere kant een optische connector zit? en zou het dan ook werken met dvd rip films?

#4 Goffini

Goffini

Film Producent

• Members
  • 3757 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 13:14

Ik heb Realtek HD Audio configuratie, je moet het dan instellen op 5.1. luidsprekers.
Lukt dat dan nog niet dan moet je in jouw bios het één en ander veranderen m.b.t. geluid.
Ik heb dat ook gedaan, echter ik weet op dit moment niet meer wat precies.
Mijn probleem was dat er uit mijn voorfront geen geluid kwam als achter aangesloten was.

#5 djemz

djemz

Decorbouwer

• Members
  • 38 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 14:34

en met welke kabel en van en naar welke in en uitgang heb je het aangesloten?

ik heb dus wel geen realtek geluidskaart/noch het programma

thx voor het antwoord

#6 Goffini

Goffini

Film Producent

• Members
  • 3757 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 15:23

Misschien heb je hier wat aan: http://www.polderbit.../Aansluiten.htm
3,5 mm plug, kleur groen.
Van computer naar 5.1 audio input.

#7 Tufkap

Tufkap

Film Producent

• Members
  • 2592 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 15:28

wat altijd handig is zou zijn dat je liet weten welke surround set je juist hebt. Bij vele is het inderdaad met bv een optische kabel. Echter niet elke pc heeft dat. Vaak kan je ook met een ander soort kabel. Of met 3 kabeltjes.

Laat dus weten wat voor een geluidskaart je pc heeft en welke surround set je hebt.

#8 djemz

djemz

Decorbouwer

• Members
  • 38 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 15:29

ik heb net eens gekeken en ik heb blijkbaar toch een realtek geluidskaart de AC 97, ik heb die driver gedownload om hd geluid te hebben, maar ik zie nergens in sound effect waar ik dat kan aanvinken of moet ik een ander programma hebben?

#9 djemz

djemz

Decorbouwer

• Members
  • 38 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 15:31

mijn surround set is er 1 van magnum, heb ik al een hele tijd en heeft verschillende aansluitingen: optische kabel, gewone scart, aux 1 en aux 2, mijn pc heeft idd geen optische kabelaansluiting, enkel via de koptelefoonaansluiting kan ik geluid ergens anders overdragen

#10 djemz

djemz

Decorbouwer

• Members
  • 38 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 16:18

is gelukt hd audio codec gedownload voor de geluidskaart en met de manier van aansluiten was niks verkeerd. Bedankt voor de antwoorden

#11 Tufkap

Tufkap

Film Producent

• Members
  • 2592 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 17:02

het is op zich allemaal heel simpel:

je kan surround sound op 2 manieren doorsturen

1 je computer het werk laten doen, dan heb je dus 3 kabeltjes nodig (gaat dus niet omdat je surround set het niet heeft)
2 de surround set het werk laten doen (dan stuur je alle geluidsignalen door 1 kabel, maar je pc heeft geen optische out)

Wel zijn er verschillende manieren om een soort van "nep" surround te hebben dat is wat jij waarschijnlijk nu hebt. Op zich is daar niks mis mee. Zelf heb ik al jaren een 5.1 set, de achterluidsprekers geven maar zeer zelden een meerwaarde vind ik. Wel is de centerspeaker iets wat goed werk levert. Alles hangt natuurlijk af van hoe de plaatsing is van scherm, speakers en de plaatsing ervan.

Echter zolang jij blij bent met het resultaat is het allemaal goed.

#12 djemz

djemz

Decorbouwer

• Members
  • 38 Posts:

Gepost 05 september 2009 - 18:18

nee het is wel degelijk surround, want op mijn dvd speler staat altijd welke geluidsmodus er gebruikt wordt en die stond op dolby digital.. + ik heb het even getest met een dvd rip en door de achterste speakers hoorde ik enkel achtergrondgeluiden en door de centerspeaker de stemmen van de acteurs. En idd die achterste speakers geven zelden meerwaarde, enkel bij bvb een schot van een boog of junglegeluiden is het wel leuk

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers