Ga naar inhoud

Foto

Verandere van grote

5 replies to this topic

#1 rTn

rTn

Cameraman

• Members
  • 66 Posts:

Gepost 15 augustus 2011 - 17:48

Beste,

Vaak download ik een film die feitelijk te klein in width en height is zoals Bv 720 x 320.
Dit is dan niet leuk om naar te kijken op de laptop. Wanneer ik dan kies voor full screen blijft deze
dezelfde grote.

Ik denk dan bij mezelf wat als ik deze film afspeel op mijn tv... dan dien ik deze te bekijken van op 1 m afstand.

Kan ik dit groter maken zonder verlies van kwaliteit?

#2 buster

buster

Cameraman

• Members
  • 56 Posts:

Gepost 16 augustus 2011 - 09:21

Ik heb hier ook films van datzelfde formaat,
en zet deze gewoon op usb stick en kijk deze dan via mijn dvd player die divx en srt ondersteund,
mijn tv flatscreen philips 107cm past dit vanzelf aan ( gans beeld gevuld )geen probleem
Hoe je dat kan veranderen da zou ik niet weten ....

#3 r3p0

r3p0

Bijrolspeler

• Members
  • 240 Posts:

Gepost 16 augustus 2011 - 11:18

beste rTn,

je vraag is aldus tweeledig.
enerzijds, hoe vergroot je het filmbeeld opdat je hele scherm gevuld is
en anderzijds hoe kan je dit zonder kwaliteitsverlies doen.

hoe je scherm volledig vullen, dit hang af van het programma waarmee je filmen of tv-series afspeelt op je televisie. je hebt hiervan niets vermeld.
Gelet dat indien je dit via een standalone speler zou doen, dit automatisch gebeurd,
veronderstel ik maar dat je dit via pc naar je tv streamt.
de player (mediaplayer, mediaplayer classic, vlc, powerdvd etc) bevat verschillende instellingen.
Je zal hier in de instellingen of opties moeten kijken om aan te duiden dat indien op volledig scherm weergegeven, je beeld ook volledig schermvullend wordt opgegeven.
dit is afhankelijk van jouw specifieke speler...

je tweede vraag, hoe dit doen zonder kwaliteitsverlies, en dit met jouw voorbeeld van 720 x 320.
bij elke format gaat het om het aantal lijnen.
ik ga ervan uit dat jouw tv een 1080p toestel is.
en jouw voorbeeld van 720 x 320 => 320p
je kan je inbeelden dat als je 320p weergeeft op 1080p dat hierin steeds altijd kwaliteitsverlies zal zijn. naargelang de gebruikte codering kan die meer of minder zichtbaar zijn.
Echter, indien jouw bronbestand kleiner is dan wat jouw tv kan weergeven zal er altijd verlies zijn.
hoe kleiner je bronbestand, hoe groter het verlies. Immers van 320p naar 1080p weergeven, betekent uitvergroten tot die grootte van scherm.
als je echt geheel zonder verlies wil bekijken en je hebt een 1080p dan zal je bronbestand origineel eveneens dezelfde grootte dienen te zijn, dixit 1080p.

"moet" je nu altijd 1080p hebben?
dat is een vraag die je jezelf moet stellen.
voor mijzelf hanteer ik volgende. Indien het spektakel films zijn, bvb starwars, lord of the rings, etc dan prefereer ik altijd 1080p.
gaat het om meer gewonere films of tv-series dan hanteer ik voor mijzelf 720p als minimum.

mijn idee hierachter is, bij een spektakel film zijn vele details duidelijk zichtbaar, zelfs bij gepauzeerd scherm, welke bij kleinere of mindere grootte verloren gaan.
Echter deze detail vind ik voor mezelf alweer, niet nodig bij gewone of normale films.
Alvast zeker bij een tekenfilm (kleurgebruik is altijd beperkt en detail ontbreekt dus 720p is voldoende)
films als your higness, the conspirator, super etc die voldoen voor mij in 720p bij weergave op 1080p (met televisiescherm van 52" (132cm)

besluit, alle resoluties kleiner dan je beeldscherm, heb je altijd verlies.
gelet dat de meeste geen limiet hebben op hun internetverbinding, is toch aangeraden om de kwaliteit van je bronbestand zo hoog te houden als je zelf wil en je probleem hieromtrent is meteen opgelost.

succes alvast
Opinions are like assholes... everybody has one!

Geposte afbeelding

#4 rTn

rTn

Cameraman

• Members
  • 66 Posts:

Gepost 17 augustus 2011 - 15:54

r3p0 bedankt voor de zeer deskundige uitleg man!

Ik ben dus blijkbaar een beetje achter op die 320p, 720p en 1080p.
Ergens wist ik wel dat het met kwaliteit te maken had maar nu is me
toch al duidelijker.

Soms kijk ik op mijn laptop gewoon naar een film en anders via
een USB-stickje op mijn PS3.

Nu mijn tv is een oude flatscreen en is dacht ik 720p...
Mijn laptop daar in tegen is iets recenter en is een 1080p.
Natuurlijk is de grote van het beeldscherm op mijn tv wel wat groter.

Als ik het dus goed begrijp dien ik een 1080p film af te spelen op mijn
laptop om geen verlies van kwaliteit te lijden. Anderzijds is een 720p
film genoeg voor op mijn tv aangezien deze toch maar 720p aankan?

Klopt mijn redenering?

#5 r3p0

r3p0

Bijrolspeler

• Members
  • 240 Posts:

Gepost 17 augustus 2011 - 23:28

r3p0 bedankt voor de zeer deskundige uitleg man!

Ik ben dus blijkbaar een beetje achter op die 320p, 720p en 1080p.
Ergens wist ik wel dat het met kwaliteit te maken had maar nu is me
toch al duidelijker.

Soms kijk ik op mijn laptop gewoon naar een film en anders via
een USB-stickje op mijn PS3.

Nu mijn tv is een oude flatscreen en is dacht ik 720p...
Mijn laptop daar in tegen is iets recenter en is een 1080p.
Natuurlijk is de grote van het beeldscherm op mijn tv wel wat groter.

Als ik het dus goed begrijp dien ik een 1080p film af te spelen op mijn
laptop om geen verlies van kwaliteit te lijden. Anderzijds is een 720p
film genoeg voor op mijn tv aangezien deze toch maar 720p aankan?

Klopt mijn redenering?

wel ja en ook neen...

uiteraard heb je de beste beeldkwaliteit indien je dezelfde schermgrootte neemt
720p bronbestand voor je 720p tv
en 1080p bestand voor je 1080p laptop
logisch ook, verhouding is 1 op 1

echter... je tv is groot van beeld
en je laptop klein van beeld, enkel wel meer lijnen
het verschil 720p/1080p op je laptop zal niet dąt verschil maken.
maar met een 1080p (niet 1080i) tv scherm wel.

hoe groter je scherm hoe makkelijker je kwaliteitsverschillen ziet.

even ter info,
xvid/divx zit meestal in de 320p tot 440p
een dvd zit op 576p
dan heb je de bluray met formaten 720p en 1080p

deze getallen refereren aan het aantal horizontale lijnen beeldinformatie
als je de bestanden opent en de informatie van het bestand bekijkt, resolutie dus, wordt het meteen geheel duidelijk.

indien je tv 720p is en overige kijk je op je laptop, zou ik niet hoger gaan dan 720p
daar zal je al je voldoening mee behaling.
misschien loont het de moeite om een verbinding laptop => tv te maken
dan kan je gelijk streamen via je toestel naar je tv
of... via je laptop naar ps3 naar tv, en je ps3 als mediaportaal te gebruiken ;)

trouwens, indien je wil kan je perfect een 1080p bronbestand afspelen via je ps3 naar je tv
de ps3 of je tv zal dit softwarematig 'krimpen' naar 720p
je kan dus uiteraard elk formaat weergeven op tv zowel als laptop.

maar gelet op je tv en weergave grootte en dat je verder je laptop bezigt
zou ik het houden op 720p
bestanden zijn kleiner, sneller gedownload
en je beeldkwaliteit blijft nagenoeg gelijk.

ik hanteer qua filmen trouwens een eigen vuistregel.
indien een film -2004 is hoef ik hem helemaal niet in 1080p, desondanks ik een 132cm scherm heb die wel full 1080p is.
oudere films zijn voorheen ook niet met die scherpte opgenomen.
wat niet opgenomen is, kan ook niet weergegeven worden.
het enige wat men doet is voor een 1080p uitgave van -2004, softwarematig het beeld verbeteren, opdat in 1080p dit minder zichtbaar is

en een verdere stelregel die ik, weer enkel voor mezelf, hanteer...
indien het een gewone film is, zeg maar geen actie of scifi of spektakel, dan sowieso 720p
en voor de actie, spektakel etc, daar graag 1080p indien +2005

maar eenieder moet voor zichzelf uiteraard opmaken wat die wel of niet goed vind.
zo ken ik er genoeg die alles in 1080p nemen, echter ik merk bitter weinig tot geen voordeel in 720p voor de oudere films. reden ook waarom ik voor mijzelf een stelregel aannam ;)

eenvoudigste... neem van dezelfde film de divx, bluray 720p en 1080p
speel ze op je tv en vergelijk.
ik had het voordeel dit met drie schermen tegelijk op tv te kunnen beoordelen.
welke mijn mening vorm gaf...

beetje experimenteren mag :D
Opinions are like assholes... everybody has one!

Geposte afbeelding

#6 balka

balka

Snoersleper

• Members
  • 6 Posts:

Gepost 17 oktober 2011 - 04:07

r3p0 legt het wat ongelukkig uit. Kwaliteitsverlies is net iets anders. De films die je downloadt zijn omgezet via bepaalde instellingen. Omdat het uiteindelijke doel het halen van een bepaalde bestandsgrootte is (700mb bijvoorbeeld voor sommige DVD rips) zullen er concessies gemaakt moeten worden en gaat informatie verloren. De informatie die verloren gaat is echter niet terug te halen. Dus van jouw 320p video kan er geen fatsoenlijke 720p filmpje gemaakt worden.

1080p is zelf niet een aanduiding voor kwaliteit. Het is slechts de hoeveelheid pixels. Ik kan jouw 320p veranderen naar een 1080p versie terwijl het gewoon precies hetzelfde filmpje is. Waar je juist op moet letten met DVD en BluRay rips is de bitrate. Heel kort samengevat, hoger is beter. Een hogere bitrate zorgt ervoor dat elke frame meer informatie kan bevatten wat leidt tot een hogere kwaliteit. Vooral in films met snelle scenes is dit belangrijk. Voor de gemiddelde drama is een hoge bitrate niet altijd nodig. Dit is de reden waarom sommige 1080p rips groter of kleiner zijn dan de andere.

Waar je ook rekening mee moet houden bij het kiezen van een versie is wat je mediaspeler/PC aankan. Als je zonder gemakt 1080p kan afspelen dan zou ik gewoon voor een 1080p versie gaan. Een HD-Ready TV is niet 1280x720p, maar 1366x768p. Dit betekent dus dat 1:1 scaling niet mogelijk is. Er zal dan geupscaled en er gebruik gemaakt moet worden van de scalers die in je TV of de software die je gebruik. Kwaliteit kan heel erg verschillen per TV en met software is het slechts een kwestie van welke filters je gebruikt.

Een fatsoenlijke 1080p rip is groter dan een 720p rip dus er is ook nog een hogere bitrate. Omdat we gaan downscalen (van 1080p naar 720p), en dit is een zeer makkelijke proces voor je TV/PC, ga je er niks van merken. Enige wat je zal merken is dat het er zelfs beter eruit ziet dan een 720p versie.

Kort samengevat; bitrate is het belangrijkst. Hoe hoger hoe beter en 1080p rips hebben bijna altijd een hogere bitrate dan een 720p rip en dus een hogere kwaliteit.

En nog even te vermelden, de oudere films vaar r3p0 over spreekt zijn niet digitaal opgenomen en met film (hoogstwaarschijnlijk 35mm). Deze staan volledig de hele High Definition marketing spraak en zijn zeker geen 1080p. Ze gaan veel hoger, het is niet ongehoord dat film een digitale resolutie heeft van 4800p. Het geldt niet voor elke film opgenomen met een 35mm film, maar de gemiddelde oude film is zeker meer dan 1080p.

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers